Søvnstruktur

En døgnrytme tilpasset til teenagere
Sund søvn er en prioritet for os

Bedre søvn - bedre læring

Vi lægger vægt på at vores elever har fået den søvn, de har brug for. God nattesøvn er nemlig afgørende for vores udvikling, indlæring og trivsel. Derfor har vi implementeret en søvnstruktur, der er skræddersyet til de unges søvnbehov.

Når man rammer puberteten, sker der hormonelle forandringer, som påvirker den indre døgnrytme. Det bevirker, at teenagere typisk først føler sig søvnige omkring kl. 23 og føler sig mest vågne klar til undervisning om formiddagen - fx kl. 9.30. For at imødekomme dette naturlige søvnmønster, starter vores skoledag først kl. 10 med en fælles morgensamling. Om aftenen skal eleverne aflevere mobiltelefoner senest kl. 22, så ingen forstyrres af skærmlys og notifikationer inden sengetid kl. 23.30.

Vi tror på, at gode søvnvaner er vejen til øget indlæring, velvære og trivsel for vores elever. Vores søvnstrukturer sikrer, at de unge får den hvile og søvnkvalitet, deres udviklende hjerner har brug for.